Calea ferata TIMISOARA - ARAD s-a construit in 16 luni. Primul tren a circulat la 6 aprilie 1871...
Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 06.04.2018 17:44 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina
Calea ferata Timişoara-Arad face parte din magistrala CFR 310 Timişoara - Arad - Oradea care leaga cele mai importante municipii din vestul Romaniei.
Are o lungime totala de 57 km.
A fost data in folosinţa la data de 6 aprilie 1871.
Este o linie simpla, elecrificata.
Primul proiect pentru realizarea unei cai ferate de la Timişoara la Arad şi mai departe la Budapesta, dateaza din anii 1843-1844, in zorii construcţiilor de cai ferate in Europa.
Cel care a elaborat ambiţiosul proiect era constructorul de drumuri Friedrich List.
El a imaginat o cale ferata cu vagoane trase de cai, insa proiectul sau nu a intampinat destula susţinere.
Caţiva ani mai tarziu, in 1848, contele István Széchenyi intocmeşte un nou plan, similar celui precedent, dar cu tracţiune pe locomotive cu abur.
Administraţia maghiara l-a primit, insa nu l-a implementat niciodata.
Dupa aceste incercari temerare de introducere a caii ferate in zona Banatului, a urmat o perioada de stagnare a proiectelor feroviare in tot Imperiul Austro-Ungar.
Al treilea proiect dateaza din anii 1864 şi a fost realizat de inginerii timişoreni Heinrich Reiber şi Zacharias Hermann.
Garnizoana de la Arad s-a impotrivit proiectului.
Deşi proiectul nu s-a implementat, el a constituit baza tehnica pe care s-a construit ulterior calea ferata care sa conecteze Timişoara de calea ferata Arad–Budapesta.
Dupa anul 1867, autoritaţile maghiare intensifica construcţia reţelei feroviare şi relaxeaza cadrul legislativ pentru a permite extinderea rapida a noilor mijloace de transport.
In acest context favorabil, planurile mai vechi sunt reluate şi perfecţionate de contele Imre Miko, ministru al comunicaţiilor.
De altfel, el a elaborat un plan detaliat de construcţie a reţelei feroviare ungare, printre care se afla
şi calea ferata Timişoara-Arad.
Un aport important l-a avut generalul paşoptist György Klapka, care şi-a adus sprijinul politic necesar
trecerii prin Parlament a legii de construcţie.
Astfel, in 1868, Dieta de la Budapesta adopta Legea 38/1868, care aproba construcţia segmentului de cale ferata Timişoara - Arad şi dispune concesionarea catre o societate anonima particulara care urma sa se constituie in acest sens şi care sa se ocupe de construcţia ei.
Construcţia propriu-zisa incepe la 3 decembrie 1868, in lungime de 57,2 km, fiind concesionata unei societaţi particulare.
Lucrarile au durat 16 luni şi inaugurarea liniei a avut loc la data de 6 aprilie 1871.
Primele trenuri pe aceasta secţie erau trenuri mixte avand in compunere doar cateva vagoane de calatori, viteza comerciala nedepaşind 16-25 km/h.
Ele erau remorcate de locomotive cu 3 osii cuplate (categoria III, seria MAV-335) construite intre anii 1869- 1870 de fabrica austriaca G. Sigl Lokomotiv & Maschinen Fabrik din Wiener Neustadt.
Conducerea liniei intra in competenţa juridica a Asociaţiei feroviare din Regiunea Tisa.
Primele trenuri care au circulat pe aceasta ruta aveau in componenţa lor numai cateva vagoane de calatori.
Viteza comerciala nu depaşea 25 km/h.
In perioada comunista, autoritaţile au pornit un program masiv de electrificare a principalelor magistrale feroviare din ţara.
Acest lucru era de o importanţa critica pentru modernizarea cailor ferate.
Prioritare eraMu agistrala CFR 900 Bucureşti-Orşova-Caransebeş-Timişoara Nord şi Magistrala CFR 200 Bucureşti- Deva-Arad-Curtici.
Linia Timişoara - Arad face legatura intre aceste doua magistrale şi ca atare a fost şi ea inclusa in planul de electrificare.
Electrificarea s-a facut de la sud spre nord, astfel ca linia Craiova-Orşova era electrificata in 1969, segmentul Orşova-Caransebeş-Reşiţa, la 20 iulie 1971, segmentul Caransebeş-Timişoara in anul 1974.
In 1975, s-a electrificat şi tronsonul Timişoara-Aradu Nou (terminat in 15 septembrie).
Electrificarea a continuat pana la gara Curtici-Lőkösháza/Leucuşhaz pe 19 decembrie 1975.(sursa: Wikipedia)
DOCUMENTAR
Vezi toate stirile![Cum au condamnat COMUNISTII la moarte ROMANIA?... Moarte prin impuscare, munca silnica si inchisoare....](../data_files/administrare-articole/20240/thumb_image_20240.jpg)
21 iunie 1949. Incepe la Tribunalul Militar Timisoara procesul grupului de partizani anticomunisti format din Spiru Blanaru, Domasneanu Petre, Aurel Vernichescu, ...
citeste toata stirea![7 iunie 1920. CEA MAI MARE CATASTROFA MINIERA a avut loc in BANAT. Un depozit de explozivi a ucis 217 muncitori...](../data_files/administrare-articole/20225/thumb_image_20225.jpg)
Pe 7 iunie 1920, in jurul orei 22, la putul Ronna (Putul I), a avut loc pe atunci cea mai mare catastrofa miniera din Europa, soldata cu 217 victime, dintre care ...
citeste toata stirea![23 mai 1920. PRIMA EXPOZITIE FILATELICA din ROMANIA MARE a avut loc la TIMISOARA...](../data_files/administrare-articole/20207/thumb_image_20207.jpg)
Patronii fiind Stan Vidrighin, primarul orasului, si Henrik Baader, presedintele Camerei de Comert si Industrie Timisoara.
citeste toata stirea![Cum au DEMOLAT COMUNISTII una dintre cele mai mari CLADIRI din EUROPA pentru a... sistematiza TIMISOARA?](../data_files/administrare-articole/20201/thumb_image_20201.jpg)
21 mai 1948. Decretul prin care Cazarma Transilvania din Timisoara este predata primariei de catre Ministerul Apararii Nationale, pentru demolare, in vederea ...
citeste toata stirea![CETATEA TIMISOARA a fost vanduta caramida cu caramida. 1000 de bucati cu 20-24 de coroane. 26 de milioane de caramizi...](../data_files/administrare-articole/20142/thumb_image_20142.jpg)
25 aprilie 1723. Se pune piatra de temelie a noii cetati Timisoara. Ridicata in stil Vauban, aceasta va fi terminata in 1765 si va fi una dintre cele mai mari si ...
citeste toata stireaNATIONAL
Vezi toate stirile![Monitoare second hand – ideale pentru cei ce vor produse performante, cu bani puțini](../data_files/administrare-articole/20319/thumb_image_20319.jpg)
In cazul in care se dorește un monitor ieftin pentru calculator, cautarea de informații este primul pas de facut in aceasta direcție. De ce?
citeste toata stirea![Ion ILIESCU și Gelu VOICAN VOICULESCU, trimiși în judecată pentru INFRACȚIUNI contra UMANITĂȚII... DIVERSIUNI, DEZINFORMĂRI, PSIHOZĂ TERORISTĂ...](../data_files/administrare-articole/20318/thumb_image_20318.jpg)
In dosarul penal intitulat generic „Revolutia Romana din decembrie 1989”, au fost trimisi in judecata inculpatii: 1. Iliescu Ion, 2. Voiculescu Voican Gelu ...
citeste toata stirea![PATRIHOTI in ROMANIA. PSD a crescut numarul COMPANIILOR de STAT la 1420!...](../data_files/administrare-articole/20317/thumb_image_20317.jpg)
Salariu mediu net pe luna, lei: companii cu capital privat romanesc 1500, companii cu capital privat strain 3000, companii de stat 2820 (!!!)
citeste toata stirea![DNA, condus de Kovesi, s-a atins de ZEII AFACERILOR spoliatoare pentru BUGETUL PUBLIC](../data_files/administrare-articole/20312/thumb_image_20312.jpg)
Fenomenul "Laura Codruța Koveși", consecința a inculparii ofițerilor acoperiți din mediul de afaceri, "acoperiți" protejați de politicienii corupți - ...
citeste toata stirea![JUDECATORII protesteaza impotriva... MAGISTRATILOR care se manifesta impotriva derapajelor democratice ale PSD!...](../data_files/administrare-articole/20311/thumb_image_20311.jpg)
APEL Secției pentru Judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii
citeste toata stireaOPINII
Vezi toate opiniile![Biserica unui popor fara casa](../data_files/administrare-articole/20295/thumb_image_20295.jpg)
In pragul celor 100 de ani de Romanie mare, ne condamnam cu voie la alți 100 de ani de intuneric... și e dezolant ca frați, surori, parinți și copii, oameni de toate felurile, ne adunam intr-un loc care, de fapt, ne separa mai mult.
![Ordin pe unitate: omorati organizarea strazii!...](../data_files/administrare-articole/19720/thumb_image_19720.jpg)
Coagularea “strazii” in forme organizate a generat o campanie furibunda de denigrare.