Calea ferata TIMISOARA - ARAD s-a construit in 16 luni. Primul tren a circulat la 6 aprilie 1871...
Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 06.04.2018 17:44 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina
Calea ferata Timişoara-Arad face parte din magistrala CFR 310 Timişoara - Arad - Oradea care leaga cele mai importante municipii din vestul Romaniei.
Are o lungime totala de 57 km.
A fost data in folosinţa la data de 6 aprilie 1871.
Este o linie simpla, elecrificata.
Primul proiect pentru realizarea unei cai ferate de la Timişoara la Arad şi mai departe la Budapesta, dateaza din anii 1843-1844, in zorii construcţiilor de cai ferate in Europa.
Cel care a elaborat ambiţiosul proiect era constructorul de drumuri Friedrich List.
El a imaginat o cale ferata cu vagoane trase de cai, insa proiectul sau nu a intampinat destula susţinere.
Caţiva ani mai tarziu, in 1848, contele István Széchenyi intocmeşte un nou plan, similar celui precedent, dar cu tracţiune pe locomotive cu abur.
Administraţia maghiara l-a primit, insa nu l-a implementat niciodata.
Dupa aceste incercari temerare de introducere a caii ferate in zona Banatului, a urmat o perioada de stagnare a proiectelor feroviare in tot Imperiul Austro-Ungar.
Al treilea proiect dateaza din anii 1864 şi a fost realizat de inginerii timişoreni Heinrich Reiber şi Zacharias Hermann.
Garnizoana de la Arad s-a impotrivit proiectului.
Deşi proiectul nu s-a implementat, el a constituit baza tehnica pe care s-a construit ulterior calea ferata care sa conecteze Timişoara de calea ferata Arad–Budapesta.
Dupa anul 1867, autoritaţile maghiare intensifica construcţia reţelei feroviare şi relaxeaza cadrul legislativ pentru a permite extinderea rapida a noilor mijloace de transport.
In acest context favorabil, planurile mai vechi sunt reluate şi perfecţionate de contele Imre Miko, ministru al comunicaţiilor.
De altfel, el a elaborat un plan detaliat de construcţie a reţelei feroviare ungare, printre care se afla
şi calea ferata Timişoara-Arad.
Un aport important l-a avut generalul paşoptist György Klapka, care şi-a adus sprijinul politic necesar
trecerii prin Parlament a legii de construcţie.
Astfel, in 1868, Dieta de la Budapesta adopta Legea 38/1868, care aproba construcţia segmentului de cale ferata Timişoara - Arad şi dispune concesionarea catre o societate anonima particulara care urma sa se constituie in acest sens şi care sa se ocupe de construcţia ei.
Construcţia propriu-zisa incepe la 3 decembrie 1868, in lungime de 57,2 km, fiind concesionata unei societaţi particulare.
Lucrarile au durat 16 luni şi inaugurarea liniei a avut loc la data de 6 aprilie 1871.
Primele trenuri pe aceasta secţie erau trenuri mixte avand in compunere doar cateva vagoane de calatori, viteza comerciala nedepaşind 16-25 km/h.
Ele erau remorcate de locomotive cu 3 osii cuplate (categoria III, seria MAV-335) construite intre anii 1869- 1870 de fabrica austriaca G. Sigl Lokomotiv & Maschinen Fabrik din Wiener Neustadt.
Conducerea liniei intra in competenţa juridica a Asociaţiei feroviare din Regiunea Tisa.
Primele trenuri care au circulat pe aceasta ruta aveau in componenţa lor numai cateva vagoane de calatori.
Viteza comerciala nu depaşea 25 km/h.
In perioada comunista, autoritaţile au pornit un program masiv de electrificare a principalelor magistrale feroviare din ţara.
Acest lucru era de o importanţa critica pentru modernizarea cailor ferate.
Prioritare eraMu agistrala CFR 900 Bucureşti-Orşova-Caransebeş-Timişoara Nord şi Magistrala CFR 200 Bucureşti- Deva-Arad-Curtici.
Linia Timişoara - Arad face legatura intre aceste doua magistrale şi ca atare a fost şi ea inclusa in planul de electrificare.
Electrificarea s-a facut de la sud spre nord, astfel ca linia Craiova-Orşova era electrificata in 1969, segmentul Orşova-Caransebeş-Reşiţa, la 20 iulie 1971, segmentul Caransebeş-Timişoara in anul 1974.
In 1975, s-a electrificat şi tronsonul Timişoara-Aradu Nou (terminat in 15 septembrie).
Electrificarea a continuat pana la gara Curtici-Lőkösháza/Leucuşhaz pe 19 decembrie 1975.(sursa: Wikipedia)
DOCUMENTAR
Vezi toate stirile21 iunie 1949. Incepe la Tribunalul Militar Timisoara procesul grupului de partizani anticomunisti format din Spiru Blanaru, Domasneanu Petre, Aurel Vernichescu, ...
citeste toata stireaPe 7 iunie 1920, in jurul orei 22, la putul Ronna (Putul I), a avut loc pe atunci cea mai mare catastrofa miniera din Europa, soldata cu 217 victime, dintre care ...
citeste toata stireaPatronii fiind Stan Vidrighin, primarul orasului, si Henrik Baader, presedintele Camerei de Comert si Industrie Timisoara.
citeste toata stirea21 mai 1948. Decretul prin care Cazarma Transilvania din Timisoara este predata primariei de catre Ministerul Apararii Nationale, pentru demolare, in vederea ...
citeste toata stirea25 aprilie 1723. Se pune piatra de temelie a noii cetati Timisoara. Ridicata in stil Vauban, aceasta va fi terminata in 1765 si va fi una dintre cele mai mari si ...
citeste toata stireaNATIONAL
Vezi toate stirileIn cazul in care se dorește un monitor ieftin pentru calculator, cautarea de informații este primul pas de facut in aceasta direcție. De ce?
citeste toata stireaIn dosarul penal intitulat generic „Revolutia Romana din decembrie 1989”, au fost trimisi in judecata inculpatii: 1. Iliescu Ion, 2. Voiculescu Voican Gelu ...
citeste toata stireaSalariu mediu net pe luna, lei: companii cu capital privat romanesc 1500, companii cu capital privat strain 3000, companii de stat 2820 (!!!)
citeste toata stireaFenomenul "Laura Codruța Koveși", consecința a inculparii ofițerilor acoperiți din mediul de afaceri, "acoperiți" protejați de politicienii corupți - ...
citeste toata stireaAPEL Secției pentru Judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii
citeste toata stireaOPINII
Vezi toate opiniileIn pragul celor 100 de ani de Romanie mare, ne condamnam cu voie la alți 100 de ani de intuneric... și e dezolant ca frați, surori, parinți și copii, oameni de toate felurile, ne adunam intr-un loc care, de fapt, ne separa mai mult.
Coagularea “strazii” in forme organizate a generat o campanie furibunda de denigrare.