Romanii, mult sub media europeana la competentele digitale de baza

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 06.05.2015 17:30 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Comisia Europeana a adoptat o strategie privind realizarea pieţei unice digitale.
Ea cuprinde 16 acţiuni specifice, grupate in 3 piloni, care urmeaza sa fie intreprinse pana la sfarşitul anului 2016.

In Romania, doar 48% dintre consumatori folosesc internetul (comparativ cu o medie europeana de 75%) şi doar 17% dintre ei cumpara bunuri şi servicii online (faţa de 63%, media europeana).
In acelaşi timp, 23% dintre romani (19%, media UE) işi manifesta interesul de a vizualiza conţinut online din alte ţari, iar 35% dintre ei (27%, media UE) ar dori sa poata urmari conţinutul disponibil online in propria ţara şi cand calatoresc in interiorul Uniunii Europene.

Romanii sunt in principal preocupaţi de securitatea plaţilor online (36%), prefera tranzacţiile in persoana (35%) şi au temeri privind utilizarea datelor proprii de catre terţi (28%).
Aceste preocupari sunt pe primele locuri şi pentru europeni , insa clasate diferit, pe primul loc fiind temerile privind posibila utilizare a datelor personale de terţe parţi (43%), urmate de preocuparile privind securitatea plaţilor online (42%) şi de preferinţa de a face tranzacţiile in persoana (26%).
Insa, romanii sunt mult sub media europeana in ceea ce priveşte competenţele digitale de baza (20 faţa de 59%), utilizarea platformelor de e-guvernare (5,7 faţa de 33%) sau a formularelor online pre-completate (6,6 faţa de 45%).

Pentru a raspunde acestor temeri şi preocupari, precum şi pentru a oferi oportunitaţi digitale tuturor consumatorilor şi intreprinderilor, Comisia Europeana a adoptat o strategie privind piaţa unica digitala.

Ea cuprinde 16 acţiuni specifice, grupate in 3 piloni, care urmeaza sa fie intreprinse pana la sfarşitul anului 2016.

Cei trei piloni de baza sunt:
(1) un acces mai bun al consumatorilor şi al intreprinderilor la bunuri şi servicii digitale in intreaga Europa;
(2) crearea condiţiilor adecvate şi de concurenţa echitabile pentru dezvoltarea reţelelor digitale şi a serviciilor inovatoare;
(3) valorificarea la maximum a potenţialului de creştere al economiei digitale.

Masurile avute in vedere pentru fiecare dintre ei includ:
- pilonul 1 – norme de facilitare a comerţului transfrontalier, precum şi de protecţie a consumatorilor; servicii de coletarie mai eficiente şi accesibile ca preţ; eliminarea geoblocarii nejustificate; investigaţie antitrust in domeniul comerţului electronic; modernizarea legislaţiei privind drepturile de autor; revizuirea directivei privind transmisiile prin satelit şi cablu, precum şi a normelor privind regimurile de TVA;
- pilonul 2 – revizuirea normelor europene din domeniul telecomunicaţiilor şi a cadrului mediatic audiovizual; analizarea rolului de piaţa al platformelor online şi a modalitaţilor de combatere a conţinutului ilegal;  noi norme privind protecţia datelor cu caracter personal; parteneriat cu sectorul industrial privind securitatea cibernetica;
- pilonul 3 – propunerea unei iniţiative europene privind libera circulaţie a datelor; definirea de prioritaţi pentru standarde şi interoperabilitate; sprijin pentru dezvoltarea competenţelor digitale şi un plan de acţiune privind e-guvernarea.

Paşii urmatori

Echipa proiectului pieţei unice digitale va pune in practica aceste acţiuni pana la sfarşitul anului 2016. Cu susţinerea Parlamentului European şi a Consiliului, piaţa unica digitala ar trebui finalizata cat mai rapid cu putinţa.
Piaţa unica digitala se va afla pe ordinea de zi a reuniunii Consiliului European din 25-­26 iunie.