Drepturi sporite pentru utilizatorii retelelor sociale. Facebook, Twitter si Google+ trebuie sa respecte normele UE

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 15.02.2018 16:59 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Facebook, Twitter şi Google+ au operat o serie de modificari la nivelul clauzelor de furnizare a serviciilor, in urma solicitarilor Comisiei Europene de respectare a normelor UE privind protecţia consumatorilor.
Cu toate acestea, modificarile publicate joi, 15 februarie, asigura numai intr-o anumita masura respectarea cerinţelor prevazute de legislaţia UE.

Věra Jourová, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a declarat: „Platformele de comunicare sociala sunt utilizate pentru publicitate şi in scopuri comerciale, prin urmare trebuie sa respecte pe deplin normele privind protecţia consumatorilor. Ma bucur ca eforturile autoritaţilor naţionale de a asigura respectarea normelor UE menite sa protejeze consumatorii dau rezultate, iar in prezent unele societaţi sporesc siguranţa platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele in cauza sa nu fie inca pe deplin respectate şi ca acest proces sa dureze atat de mult. Acest lucru nu face decat sa confirme faptul ca avem nevoie de «noi avantaje pentru consumatori»: normele UE privind protecţia consumatorilor ar trebui sa fie respectate şi, daca aceste societaţi nu se conformeaza, ele ar trebui sa fie sancţionate.”

Printre primele beneficii aduse de aceste modificari se numara: consumatorii din UE nu vor mai fi nevoiţi sa renunţe la drepturile lor obligatorii, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online, vor putea sa depuna plangeri in Europa, şi nu in California, iar platformele işi vor asuma partea de responsabilitate care le revine faţa de consumatorii din UE, la fel ca furnizorii de servicii offline.
Totuşi sunt necesare masuri suplimentare.

In timp ce ultimele propuneri ale Google par a fi conforme cu solicitarile formulate de autoritaţile de protecţie a consumatorilor, Facebook şi, mai ales, Twitter au raspuns doar parţial chestiunilor importante legate de raspunderea lor şi de modul in care utilizatorii sunt informaţi cu privire la eventuala eliminare a conţinutului sau la rezilierea contractului.

Operatorii de platforme de comunicare sociala au fost de acord, in mod specific, sa modifice:
#clauzele de furnizare a serviciilor care limiteaza sau exclud complet raspunderea reţelelor de comunicare sociala in legatura cu prestarea serviciilor;
#clauzele care le impun consumatorilor sa renunţe la drepturile obligatorii in UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online;
#clauzele care priveaza consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanţa judecatoreasca din statul lor membru de reşedinţa şi impun, in schimb, aplicarea legislaţiei din California;
#clauza prin care platforma este eliberata de obligaţia de a identifica mesajele cu caracter comercial şi conţinutul sponsorizat.

Etapele urmatoare

Astfel cum s-a menţionat deja in Comunicarea privind combaterea conţinutului online ilegal publicata in septembrie 2017, Comisia se aşteapta ca platformele online sa identifice şi sa elimine rapid şi in mod proactiv conţinutul online ilegal, precum şi sa previna reapariţia acestuia.
Comisia pregateşte in prezent acţiunile ulterioare acestei comunicari.

Autoritaţile naţionale pentru protecţia consumatorilor şi Comisia vor monitoriza punerea in aplicare a modificarilor promise şi vor utiliza in mod activ procedura de notificare şi de acţiune pusa la dispoziţie de societaţi.
Acestea se vor concentra mai ales pe conţinutul comercial ilegal privind abonamentele nedorite şi alte tipuri de inşelatorii.
In plus, este posibil ca autoritaţile sa ia masuri atunci cand acest lucru va fi necesar, inclusiv masuri de asigurare a respectarii legislaţiei.

Comisia va prezenta in luna aprilie documentul intitulat „Noi avantaje pentru consumatori”.
Aceasta reforma va propune modernizarea legislaţiei in vigoare privind protecţia consumatorilor şi asigurarea aplicarii adecvate a acesteia.

Context

La data de 16 martie 2017 a avut loc o reuniune intre autoritaţile UE pentru protecţia consumatorilor şi Comisia Europeana, pe de o parte, şi societaţile vizate, pe de alta parte, pentru a asculta şi a discuta soluţiile propuse de acestea din urma.
In urma reuniunii, societaţile au adus o serie de modificari clauzelor şi condiţiilor lor.
Cu toate acestea, Comisia şi autoritaţile de protecţie a consumatorilor considera ca sunt necesare şi alte modificari, care trebuie sa fie realizate de urgenţa.