21 lucruri de stiut despre Resita

Scris de Stiri de Timisoara | Publicat in 28.06.2015 09:45 | Publicat in GHID UTIL | Tipareste pagina

# Resita este atestata inca in secolul al XV-lea cu numele de Rechyoka si Rechycha.
# Este mentionata in 1673 cu numele Reszinitza, ai carei locuitori plateau impozite catre pasalacul Timisoarei
# 1690 – 1700, izvoarele o amintesc ca depinzand de Districtul Bocsei impreuna cu alte localitati din Valea Barzavei.
# Conscriptia din 1717 o mentioneaza cu numele Retziza, avand 62 gospodarii impuse de catre stapanirea austriaca nou instaurata aici.

# 8 august 1768 - imparateasa Maria Teresa a imperiului Austro Ungar dispune construirea unor ateliere metalurgice la Resita. Curtea imperiala a aprobat propunerea in 31 octombrie 1768, iar in 1 noiembrie 1769 au inceput lucrarile de constructie a uzinelor de la Resita.
# 3 iulie 1771 - cand cele doua Resite aveau in jur de 750 de locuitori - au intrat in functiune 2 furnale inalte, inaugurand era metalurgiei resitene. Reşiţa devine locul de intemeiere a celui mai vechi si important centru metalurgic de pe continentul european. Initial au existat doua sate apropiate - Resita Romana (Reschiza Kamerala sau Olah Resitza) si Resita Montana (Eisenwerk Reschitza, Nemet Reschitza sau Resiczbanya).
# 1776 - au fost colonizate 70 de familii germane originare din Stiria, Carinthia si Austria de Sus
# 1782 – 1787 - colonizare cu familii germane din regiunea Rinului. 
# 1872 - In Romania, prima locomotiva cu abur numita RESICZA a fost construita dupa proiectul lui John Haswell la Resita, pe atunci in componenta Austro-Ungariei.
# 1872 - Uzinele "St. E. G." de la Resita produc pentru caile ferate europene: 16 macarale, 18 rezervoare pentru castelele de apa, 110 placi pentru intoarcerea locomotivelor, 514 inimi de incrucioare pentru macaze, 793 de tampoane. In 1872 uzina produce prima locomotiva, denumita Resita 2 cu ecartament de 948 mm, proiectata de John Haswell - directorul fabricii de locomotive "St. E. G." din Viena, locomotiva destinata transporturilor interne uzinale.

# 1889 - Celebrul Turn Eiffel a fost realizat dupa o tehnologie inventata in Romania de inginerul Gheorghe Panculescu pentru Expozitia universala din 1889. O legenda locala spune ca structura metalica a Turnului Eiffel, simbolul Parisului, a fost realizata la Resita (made in Reschitza) avand in compozitie otel de la furnalul din Govajdia.
# 1910 – 1925 - Resita a avut statutul unei comune rurale
# 1925 - Reşiţa a fost declarata oras
# 1920  - la "Uzinele Domeniilor" din Resita si la "Uzinele Nicolae Malaxa" din Bucureşti incepe proiectarea si constructia urmatoarelor tipuri de locomotive: seria 230 pentru trenuri de calatori (1932-1936), seria 142 pentru trenuri grele de calatori (1937-1940), seria 50 pentru trenuri de marfa (1926-1936), seria 150 pentru trenuri grele de marfa (1947-1960), seria 131 pentru trenuri de calatori pe linii secundare (1939-1942), seria 151 prototipuri pentru trenuri grele (1938-1939).
# 1926 - se produce la Resita locomotiva cu abur 50.243 "Regele Ferdinand", prima locomotiva construita in Romania in perioada interbelica. Datorita succesului in constructia de locomotive la Resita si Malaxa, incepand cu anul 1930, in Romania nu s-a mai importat nici o locomotiva.
# 1930 - Reşiţa avea o populaţie de 19.868 de locuitori, dintre care 10.637 germani (53,5%), 5.851 romani (29,4%), 2.127 maghiari (10,7%), 381 cehi şi slovaci, 300 evrei, 257 ţigani ş.a. Din punct de vedere confesional, populaţia oraşului era alcatuita din 12.352 romano-catolici (62,1%), 5.439 ortodocşi (27,3%), 633 greco-catolici (3,1%), 531 reformaţi (2,6%), 431 lutherani, 348 mozaici, atei ş.a.
# 1926-1960 - in Romania s-au construit 1207 locomotive cu abur, reprezentand 10 tipuri pentru cale normala si trei tipuri pentru cale ingusta. Din acestea s-au fabricat 797 la "Uzinele Resita" si 410 la "Uzinele Malaxa" din Bucureoti. In anul 1960 productia de locomotive cu abur s-a sistat, industria romaneasca profilandu-se pe productia de locomotive diesel si electrice. Locomotivele cu abur au functionat in exploatarea C.F.R. pana in anul 1980. in perioada 1980-1998 locomotivele cu abur au fost casate in proportie de 98%
# 1968 - prin Legea nr. 2 privind organizarea administrativa a teritoriului i s-a oferit rangul de municipiu Resita, resedinta a judetului Caras-Severin.
# 1972 - la aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita a fost constituit Muzeul de locomotive, singurul in aer liber din Europa si cel mai mare. El cuprinde 16 exponate din diverse epoci de constructie , cel mai important fiind locomotiva "Resicza".
# Orasul este considerat de locuitori ca fiind impartit in doua mari parti, Resita de sus sau orasul vechi, respectiv Govandari zona construita dupa 1965. Orasul vechi este format din mai multe cartiere: Muncitoresc, Valea Domanului, Lunca Pomostului, Moroasa I si II, Driglovatul Nou si Driglovatul Vechi, Stavila, Minda, Basovat si Lend; in timp ce in partea noua a orasului, Govandari (denumirea oficiala este Lunca Barzavei) exista patru Microraioane. La acestea se mai adauga localitatile componente, considerate si ele cartiere: Calnic, Terova, Secu si Cuptoare, iar Moniom este sat apartinator Municipiului Resita.
# Conform recensamantului efectuat in 2011, populaţia municipiului Reşiţa se ridica la 73.282 de locuitori, in scadere faţa de recensamantul anterior din 2002, cand se inregistrasera 84.026 de locuitori.
Majoritatea locuitorilor sunt romani (81,65%). Principalele minoritaţi sunt cele de maghiari (2,12%), germani (1,71%) şi romi (1,42%). Pentru 11,57% din populaţie, apartenenţa etnica nu este cunoscuta.
Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt ortodocşi (76,43%), dar exista şi minoritaţi de romano-catolici (5,41%), penticostali (2,02%) şi baptişti (1,65%). Pentru 11,69% din populaţie, nu este cunoscuta apartenenţa confesionala.
(sursa: Primaria Reşiţa, INS)