15 NOIEMBRIE 1857. Cand PRIMUL TREN de CALATORI a sosit la TIMISOARA. Si s-a auzit zgomotul trasurii cu aburi...
Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 15.11.2017 08:33 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina
Linia Szeged-Jimbolia-Timişoara a fost inaugurata la 15 noiembrie 1857, sosirea primului tren de calatori la Timişoara.
Evenimentul a fost pe larg relatat in cotidianul Temesvarer Zeitung:
"Cand auzim zgomotul venit din departare al trasurii cu aburi, cand observam coşul inalt şi varsator de fum negru al trenului, e ca şi cum am fi fermecaţi, iar cand trenul trece pe dinaintea noastra aproape ne uimim ca noi inşine stam inca in acelaşi loc."
In 1856, a inceput construcţia liniei Szeged-Jimbolia-Timişoara de catre societatea StEG.
Lucrarile au avansat repede şi pentru remorcarea trenurilor de lucru au venit la Timişoara in mai 1857 primele locomotive de tip 2-A construite de Cokcerill la Seraing (Belgia) intre anii 1845-1846 dupa modelul firmei nord-americane Norris.
Pe actualul teritoriu al Romaniei, prima linie a fost deschisa pe 20 august 1854, in Banat, si facea legatura intre Oravita si Bazias, port la Dunare.
Avand o lungime de 62,5 km, linia a fost folosita initial doar pentru transportul carbunelui.
Incepand cu 12 ianuarie 1855, linia a fost administrata de Caile Ferate Austriece, Banatul fiind in acel timp parte a Imperiului Austriac.
Relatia Oravita - Bazias a fost deschisa si pentru traficul de pasageri la 1 noiembrie 1856, dupa ce au fost efectuate diverse imbunatatiri tehnice la linie.
Prima cale ferata construita pentru trafic de calatori a fost calea ferata Szeged–Timişoara, care a conectat Timişoara in anul 1857 la reţeaua feroviara, care a fost extinsa in anii 1860- 1870 spre Transilvania (1868), Bucovina, Muntenia şi Moldova (1869) şi Oltenia (1875). (sursa: Wikipedia)
DOCUMENTAR
Vezi toate stirile21 iunie 1949. Incepe la Tribunalul Militar Timisoara procesul grupului de partizani anticomunisti format din Spiru Blanaru, Domasneanu Petre, Aurel Vernichescu, ...
citeste toata stireaPe 7 iunie 1920, in jurul orei 22, la putul Ronna (Putul I), a avut loc pe atunci cea mai mare catastrofa miniera din Europa, soldata cu 217 victime, dintre care ...
citeste toata stireaPatronii fiind Stan Vidrighin, primarul orasului, si Henrik Baader, presedintele Camerei de Comert si Industrie Timisoara.
citeste toata stirea21 mai 1948. Decretul prin care Cazarma Transilvania din Timisoara este predata primariei de catre Ministerul Apararii Nationale, pentru demolare, in vederea ...
citeste toata stirea25 aprilie 1723. Se pune piatra de temelie a noii cetati Timisoara. Ridicata in stil Vauban, aceasta va fi terminata in 1765 si va fi una dintre cele mai mari si ...
citeste toata stireaNATIONAL
Vezi toate stirileIn cazul in care se dorește un monitor ieftin pentru calculator, cautarea de informații este primul pas de facut in aceasta direcție. De ce?
citeste toata stireaIn dosarul penal intitulat generic „Revolutia Romana din decembrie 1989”, au fost trimisi in judecata inculpatii: 1. Iliescu Ion, 2. Voiculescu Voican Gelu ...
citeste toata stireaSalariu mediu net pe luna, lei: companii cu capital privat romanesc 1500, companii cu capital privat strain 3000, companii de stat 2820 (!!!)
citeste toata stireaFenomenul "Laura Codruța Koveși", consecința a inculparii ofițerilor acoperiți din mediul de afaceri, "acoperiți" protejați de politicienii corupți - ...
citeste toata stireaAPEL Secției pentru Judecatori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii
citeste toata stireaOPINII
Vezi toate opiniileIn pragul celor 100 de ani de Romanie mare, ne condamnam cu voie la alți 100 de ani de intuneric... și e dezolant ca frați, surori, parinți și copii, oameni de toate felurile, ne adunam intr-un loc care, de fapt, ne separa mai mult.
Coagularea “strazii” in forme organizate a generat o campanie furibunda de denigrare.
VREMEA IN TIMISOARA
Umiditate : 97%
Umiditate : 85%
TU CE PARERE AI?
Cine credeți că ar fi fost un bun secretar de partid (PCR) înainte de 1989 în Timișoara?...