PNL vrea piste de biciclete si pe... pseudocentura Timisoarei

Scris de Stiri de Timisoara | Publicat in 22.10.2015 12:42 | Publicat in AGENTIA DE PRESA | Tipareste pagina

SOLICITARE  şi  EXPUNERE DE MOTIVE
Iniţiere proiect HCJ privind implementarea pistelor de biciclete de-a lungul drumurilor judeţene in zona periurbana a Timişoarei

Avand in vedere:
#necesitatea şi oportunitatea de creştere a mobilitaţii in ceea ce priveşte forţa de munca, elevii şi studenţii, sportivii, turiştii ş.a.m.d. ce fac naveta in zona periurbana a Timişoarei, intre municipiu şi localitaţile invecinate, dar şi intre aceste localitaţi
#dezvoltarea continua a zonelor rezidenţiale şi industriale din jurul Timişoarei
#carenţele şi problemele existente in sistemul de transport public şi special in zona periurbana, legate de tarife, rute, staţii de oprire, orare de funcţionare, confort etc
#pierderile economice, generate direct sau indirect, cauzate de timpii morţi determinaţi de ambuteiajele din traficul autovehiculelor
#nevoia de descongestionare a traficului in creştere
#nevoia şi obligativitatea reducerii poluarii cauzate de autovehicule (prin aderarea judeţului Timiş la Strategia 20-20-20)
#oportunitatea şi necesitatea de dezvoltare generala a zonei metropolitane Timişoara, din punct de vedere economic (inclusiv comercial), turistic, al petrecerii timpului liber etc
#dezvoltarea tot mai mare a reţelei de piste de biciclete in interiorul municipiului Timişoara
#creşterea popularitaţii folosirii bicicletei, care aduce beneficii inclusiv la nivelul sanataţii
#siguranţa redusa a bicicliştilor care circula pe carosabilul şoselelor din zona periurbana
#importanţa infrastructurii de transport in zona metropolitana Timişoara, unde este concentrata cea mai mare parte a populaţiei judeţului Timiş
#existenţa multor modele de succes in zonele metropolitane europene
#existenţa fondurilor europene nerambursabile care pot fi accesate pentru a crea piste de biciclete  (Programul Operaţional Regional, programele transfrontaliere Romania-Ungaria şi Romania – Serbia ş.a.), precum şi urgenţa pregatirii documentaţiei proiectelor aferente in contextul deschiderii licitaţiilor de proiecte in perioada imediat urmatoare in cadrul programele operaţionale vizate,
rezulta faptul ca este justificata incurajarea folosirii mijloacelor alternative de transport, in cazul acestui proiect HCJ a bicicletei, prin crearea infrastructurii dedicate şi implementarea unor programe de stimulare a folosirii acestora.
Astfel, solicit iniţierea demersurilor pentru fundamentarea şi adoptarea unei Hotarari de Consiliu Judeţean care sa prevada realizarea urgenta a studiilor şi documentaţiei tehnico-economice pentru proiectele ce vizeaza crearea de piste de biciclete de-a lungul drumurilor judeţene, in primul rand accesand fonduri europene nerambursabile, dar şi alte surse daca este posibil. Totodata, solicit şi alocarea sumelor de bani (pentru cofinanţare, cheltuieli neeligibile etc) in cadrul bugetului Consiliului Judeţean Timiş pentru anii 2015 şi 2016, pentru implementarea -in toate fazele- a acestor proiecte.
Intr-o prima etapa, referita de catre aceasta iniţiativa, vor fi luate in considerare doar drumurile judeţene şi posibilitatea de implementare a pistelor de biciclete de-a lungul acestora, pentru a accelera implementarea proiectelor Consiliului Judeţean Timiş intr-o formula cat mai autonoma, ţinand cont ca nu este imperios necesar, in prima faza, ca aceste piste sa aiba continuitate pe distanţe foarte mari, aşa cum este cazul şoselelor pentru autovehicule. Este importanta insa corelarea in paralel a demersurilor CJT cu cele ale Primariei Municipiului Timişoara şi ale celorlalte primarii, pentru a dezvolta un concept integrat, logic şi util.
Drumurile judeţene conectate la Timişoara in zona periurbana a municipiului sunt pe direcţiile: Dumbraviţa, Moşniţa Noua, Giroc, Sanmihaiu Roman şi DJ 609D de la DN6 la Aeroportul Internaţional ”Traian Vuia”. Pseudo-centura Timişoarei este la fel de importanta şi e necesar sa fie inclusa in aceasta iniţiativa de creare a pistelor de biciclete. Aceasta pseudo-centura trebuie privita in tot spectrul ei, pornind de la drumurile judeţene existente (Sanandrei - Dudeştii Noi - Becicherecu Mic, Moşniţa Noua – Remetea Mare, Sacalaz – Sanmihaiu Roman etc), dar adresand şi drumurile comunale care se doresc a fi transformate in drumuri judeţene (Sacalaz – DN6 intersecţie cu Dudeştii Noi, Sanmihaiu Roman - Şag etc).
Lungimea pistelor de biciclete va trebui stabilita pe baza studiilor corespunzatoare, luand in calcul realitaţile socio-economice şi obiectivele prioritare. Bineinţeles, vor fi considerate şi studiile existente valide (inclusiv cele legate de mobilitate) şi proiectele in acest areal care vizeaza deja crearea unor piste de biciclete (ex. DJ 609D de la sensul giratoriu cu centura catre Aeroportul Internaţional Traian Vuia).
De subliniat este faptul ca exista oportunitatea ca investiţiile pentru realizarea unor piste de biciclete propuse in viziunea de mai sus sa fie cuprinse intr-un proiect comun cu partenerii din Serbia, interesaţi sa işi realizeze pista de biciclete pe malul canalului Bega (pentru care exista SF) in cadrul Programului Transfrontalier Romania-Serbia 2014-2020, in continuarea pistei implementate deja in judeţul Timiş. Astfel, in cadrul acestui proiect potenţial, in corelaţie cu pista din Serbia ar putea fi executate piste de-a lungul drumurilor judeţene din Timiş, identificate ca fiind relevante pentru proiect. In acest caz şi pentru aceasta oportunitate de finanţare europeana nerambursabila, trebuie realizat urgent studiului de oportunitate şi fezabilitate pentru traseele menţionate mai sus, iar realizarea acestor studii ar putea fi asumata de catre Direcţia de Administrare a Drumurilor şi Podurilor Judeţene Timiş. Pasul imediat urmator ar fi elaborarea dosarului de finanţare de catre ADETIM impreuna cu partenerul din Serbia, fie ca proiect simplu cu termen de depunere pe 15 ianuarie 2016, fie ca proiect strategic cu termen de depunere pe 15 martie 2016.
In a doua etapa sau in paralel (adica in cadrul altui proiect distinct şi care nu este scopul acestei iniţiative), vor fi cautate soluţiile unor parteneriate cu consiliile locale din zona metropolitana a Timişoarei şi CNADNR, pentru implementarea unor piste suplimentare de biciclete de-a lungul drumurilor naţionale şi comunale relevante.
Aşadar, in esenţa, solicit fundamentarea şi adoptarea unei Hotarari de Consiliu Judeţean care sa prevada realizarea urgenta a studiilor şi documentaţiei tehnico-economice pentru proiectele de realizare a pistelor de biciclete vizate (a se vedea in special referirea la oportunitatea urgenta existenta pe programul transfrontalier Romania-Serbia)  şi alocarea banilor corespunzatori in bugetul Consiliului Judeţean Timiş pentru anii 2015 şi 2016.

Marian-Constantin VASILE
Consilier Judeţean, Lider al Grupului PNL