DNA. CORUPTIE GENERALA in SISTEMUL PUBLIC de SANATATE din ROMANIA. Toata lumea stie, nimeni nu face nimic!...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 08.05.2018 19:19 | Publicat in NATIONAL | Tipareste pagina

Direcţia Naţionala Anticorupţie a finalizat studiul pe tema ”Corupţia in sistemul public de sanatate. Analiza cauzelor D.N.A. soluţionate de instanţa prin hotarari de condamnare ramase definitive in perioada 2015 -2017”.

Analiza a identificat cinci domenii de manifestare a corupţiei in sistemul public de sanatate din Romania:
1. achiziţii publice
2. servicii medicale
3. bugetarea unitaţilor spitaliceşti
4. accesul personalului in sistemul medical  
5. autorizarea farmaciilor

1. In domeniul achiziţiilor publice au fost identificate doua tipare principale de acţiune:  
- condiţionarea atribuirii şi bunei derulari a contractelor de plata unui ”comision”(mita) catre managerul unitaţii; mita reprezinta 5-20% din valoarea contractului şi este acoperita tot din bugetul spitalului
- fraudarea procedurilor de achiziţie publica derulate de unitaţile medicale; mecanisme de fraudare au fost identificate in toate etapele procesului de achiziţie publica (planificarea achiziţiei, atribuirea şi execuţia contractului). Exemple de fraudare : planificarea unor achiziţii inutile, supraevaluarea unor contracte raportate la valoarea de piaţa, evitarea procedurii de licitaţie publica, fragmentarea scriptica a achiziţiilor prin acte adiţionale, intocmirea caietului de sarcini astfel incat sa favorizeze anumite firme, plata unor contracte neexecutate sau prost executate).

2. In domeniul serviciilor medicale, corupţia s-a manifestat in ceea ce priveşte:  
- expertizarea medicala a capacitaţii de munca
- realizarea consultaţiilor şi actelor medicale

3. In domeniul bugetarii unitaţilor medicale, au fost identificate urmatoarele caracteristici ale corupţiei:
- bugetarea este condiţionata de plata nelegala, lunara, a unei sume fixe de catre managerul respectivei instituţii medicale, preşedintelui Casei Judeţene de Asigurari de Sanatate;
- demersul legal de negociere, semnare, executare a contractului de finanţare şi urmarirea plaţilor este dublat de un demers nelegal de negociere şi primire a mitei; existau suspiciuni ca banii folosiţi pentru mita erau proveniţi tot din mita;
In domeniul bugetarii unitaţilor medicale, mita poate reprezenta un mecanism de supravieţuire instituţionala.

4. In domeniul accesului personalului in sistemul medical, corupţia s-a manifestat :
- la finalizarea studiilor de profil  
- la angajarea in spital  
In ambele situaţii asistam la “normare” instituţionala a mitei (suma solicitata ca plata nelegala la examene era plafonata printr-o decizie a consiliului profesoral, iar la angajari la spital, in majoritatea cazurilor existau tarife standard)

5. In domeniul autorizarii farmaciilor, au fost identificate urmatoarele caracteristici ale corupţiei:
- plaţi nelegale pentru facilitarea emiterii autorizaţiilor intr-un timp mai scurt decat cel uzual;
- darea de mita reprezenta un imbold pentru respectarea termenului legal, in condiţiile in care solicitanţii au depus dosare corecte şi complete.

Studiul constata ca manifestarea infracţionalitaţii are loc in majoritatea aspectelor structurale şi funcţionale ale sistemului de sanatate, cu implicaţii asupra calitaţii actului medical oferit populaţiei.
 
Un alt aspect important se refera la existenţa unor cutume in oferirea şi primirea de foloase necuvenite pentru a beneficia de un drept legal şi moral – dreptul la sanatate. Aceste reguli nescrise care guverneaza comportamentul actorilor sociali implicaţi (medici, pacienţi, firme etc.) sunt cunoscute de aceştia de dinainte de a interacţiona cu sistemul, fiind acceptate, dar şi transmise mai departe, informal, din dorinţa de a-i ajuta pe cei aflaţi in situaţii asemanatoare.
 
Acceptarea şi aderarea la aceste cutume se realizeaza printr-un act de condiţionare ce se manifesta in: servicii medicale, relaţii comerciale, bugetarea corespunzatoare a unitaţilor spitaliceşti ori autorizarea pe piaţa farmaciilor.
Darea de mita devine, astfel, o condiţie asumata de pacient/firma beneficiara/manager de spital, in lipsa alternativelor reale.
Ritmicitatea şi continuitatea temporala a actelor de corupţie practicate de medici, formele de fraudare a bugetului unitaţii spitaliceşti, precum şi existenţa cutumelor privind plaţi informale pentru exercitarea actului medical indica o vulnerabilizare interna a sistemului medical, generata de ineficienţa mecanismelor de verificare şi control. Aceasta vulnerabilitate interna este susţinuta şi de beneficiarii serviciilor medicale care, condiţionat sau din proprie iniţiativa, ofera mita medicilor, pentru a avea siguranţa prestarii serviciului public de sanatate.

Documente atasate

Unele documente sunt in format PDF si pot fi citite cu ajutorul Adobe Acrobat Reader. Daca nu il aveti il puteti descarca gratuit de pe site-ul oficial Adobe

Descarca DNA. Corupția în sistemul public de sănătate
 
Tip fisier : PDF | Dimensiune fisier : 1.02 Mb