Investigaţie a Comisiei Europene la Oltchim privind ajutoarele de stat

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 08.04.2016 13:15 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Comisia Europeana a deschis o investigaţie aprofundata pentru a verifica daca anularea datoriilor de catre statul roman şi continuarea aprovizionarii Oltchim de catre intreprinderi de stat, in pofida deteriorarii situaţiei financiare a acesteia, au respectat normele UE privind ajutoarele de stat.

Ajutoare de stat: investigaţie aprofundata privind Oltchim

Oltchim este una dintre cele mai mari societaţi petrochimice din Romania şi din sud-estul Europei.
Statul roman deţine un pachet de control de 54,8% in cadrul societaţii. In ianuarie 2013, Oltchim a fost declarata insolventa.
De atunci, aceasta a trecut printr-un proces de reorganizare, conform unui plan elaborat de administratorul judiciar (şi aprobat de majoritatea creditorilor Oltchim), vizand plata datoriilor anterioare din incasarile pentru o viitoare privatizare.
Avand in vedere faptul ca preţul de vanzare estimat in eventualitatea unei privatizari nu ar acoperi intreaga datorie, creditorii publici ai Oltchim au acceptat anulari totale sau considerabile ale datoriilor.

Comisia va examina in special acumularea datoriilor faţa de Autoritatea romana pentru Administrarea activelor Statului (AAAS), anularile de datorii de catre AAAS şi diferite intreprinderi de stat in cadrul planului de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar, dar şi sprijinul acordat Oltchim de doua societaţi de stat (CET Govora şi Salrom) care, in ciuda deteriorarii situaţiei financiare a Oltchim, au continuat sa aprovizioneze Oltchim cu energie electrica, abur şi soluţii saline.

Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, intervenţiile publice in activitatea societaţilor sunt considerate a nu constitui ajutoare atunci cand un operator privat ar fi acţionat in acelaşi mod.

Comisia va evalua daca acesta a fost cazul pentru creditorii publici şi furnizorii Oltchim sau daca, dimpotriva, masurile publice au oferit Oltchim un avantaj economic faţa de concurenţii sai şi constituie ajutoare de stat.

In cazul in care Comisia va concluziona ca Oltchim a primit ajutoare de stat, aceasta va evalua daca ajutorul ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizeaza anumite categorii de ajutoare.
Intrucat Oltchim este o societate aflata in dificultate financiara, singura categorie de ajutoare permisa ar fi reprezentata de ajutoarele pentru salvare şi restructurare.
Un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil, in conformitate cu criteriile stabilite in Orientarile Comisiei din 2014 privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, in cazul in care societatea are un plan de restructurare viabil, aprobat de catre Comisie, care asigura restabilirea viabilitaţii sale pe termen lung, şi aceasta contribuie la costurile de restructurare.
Romania nu a notificat Comisiei un plan de restructurare pentru Oltchim.
Mai exact, planul de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar are un alt scop şi nu pare a intruni criteriile prevazute de orientari.
Prin urmare, in acest stadiu opinia preliminara a Comisiei este ca, daca se va constata ca masurile supuse investigaţiei constituie ajutoare de stat, acestea nu ar putea fi considerate compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat.

In plus, Comisia este preocupata de faptul ca procesul de privatizare a Oltchim, astfel cum este planificat in prezent, poate conduce la o continuitate economica intre Oltchim şi viitorul cumparator.
Cu toate acestea, Comisia saluta faptul ca autoritaţile romane şi-au manifestat acum intenţia de a se asigura ca procesul nu conduce la o continuitate economica, pentru a evita situaţiile in care un cumparator ar beneficia de ajutoarele acordate in trecut Oltchim şi ar putea fi obligat sa le ramburseze.

Oltchim este singurul producator din Europa Centrala de soda caustica lichida şi singurul producator din Romania de clor şi polieter polioli.

Societatea exporta aproximativ 70 % din producţia sa.
Oltchim a trecut printr-o perioada indelungata de dificultaţi economice şi ajutoare de stat.
Romania nu a recuperat sumele datorate autoritaţilor publice timp de mai mulţi ani, ci a incercat sa converteasca creanţele in acţiuni şi sa vanda intreprinderea unui investitor. Numeroasele tentative de privatizare (incepand cu 2001) au eşuat.
In acest context, in martie 2012 Comisia a constatat ca o conversie in acţiuni a creanţelor Oltchim deţinute de AAAS nu a constituit ajutor in vederea privatizarii imediate a Oltchim(cazul SA.29041).
Cu toate acestea, Romania nu a realizat conversia creanţelor in acţiuni, iar privatizarea a eşuat in septembrie 2012.
Societatea acumulat noi datorii publice şi intrat in procedura de insolvenţa in ianuarie 2013.