Inca o reusita a lui Victor Ponta: Romania, ultima din Europa la transporturi...

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 20.11.2015 17:11 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Comisia Europeana a publicat a doua ediţie a „Tabloului de bord al UE in domeniul transporturilor”, care compara rezultatele inregistrate de statele membre in 29 de categorii de transport.
Evidenţiind domeniile care necesita investiţii prioritare şi masuri de politica, tabloul de bord are ca obiectiv sa ajute statele membre sa işi imbunataţeasca sistemele naţionale de transport.
Creşterea sustenabilitaţii şi a eficienţei transporturilor in Europa contribuie la crearea unei uniuni energetice cu o politica prospectiva in domeniul schimbarilor climatice, precum şi la aprofundarea pieţei interne - doua prioritaţi ale Comisiei Europene.

Tabloul de bord reuneşte date provenite din diverse surse publice (precum Eurostat, Agenţia Europeana de Mediu şi Forumul Economic Mondial).
In urma publicarii primei ediţii a tabloului de bord in 2014 (IP/14/414), Comisia a rafinat indicatorii şi a imbunataţit prezentarea vizuala a tabloului de bord.
Incepand cu ediţia din acest an, este posibil, de asemenea, sa se monitorizeze progresele statelor membre de-a lungul timpului.
Per ansamblu, statele membre au realizat progrese bune in comparaţie cu prima ediţie a tabloului de bord.
Ţarile de Jos se afla pe primul loc in ediţia din acest an, cu rezultate foarte bune la 16 categorii, urmate de Suedia, Finlanda, Regatul Unit şi Danemarca.

Olanda se afla pe primul loc in ediţia din acest an, cu rezultate foarte bune la 16 categorii, urmate de Suedia, Finlanda, Marea Britanie şi Danemarca.
Romania se afla pe ultimul loc (28) in Uniunea Europeana, in timp ce Ungaria este pe locul 20, Bulgaria se claseaza pe locul 23, iar Polonia este pe locul 27.
In cazul Romaniei, tabloul de bord arata ca la capitolul piaţa interna, Romania are cel mai mare grad de deschidere a pieţei serviciilor feroviare din Europa, 56,8%.
Cu toate acestea, pentru sectorul de pasageri cota de piaţa a celorlalţi actori decat operatorul naţional este de doar 9,6%.
La capitolul investiţii şi infrastructura, calitatea infrastructurii de transport este foarte slaba (ultimul loc in UE in ceea ce priveşte calitatea drumurilor, locul 26 din 28 in ceea ce priveşte calitatea infrastructurii de transport aerian şi locul 22 din 23 in ceea ce priveşte calitatea infrastructurii portuare).
De asemenea, timpul mediu pentru import şi export pe mare este cu doua zile mai mare decat media din UE.

La capitolul uniune energetica şi inovare, utilizarea de combustibili alternativi de catre autoturismele noi in Romania este sub media din UE, chiar daca a crescut de la 0,70% la 1,15%.
De asemenea, Romania este mult sub media din UE in ceea ce priveşte electrificarea cailor ferate şi cheltuielile private in cercetare şi dezvoltare de catre companiile de transport.

In sfarşit, la capitolul cetaţeni (care include siguranţa transportului rutier şi feroviar, femeile angajate in transporturi şi satisfacţia consumatorilor faţa de diferitele moduri de transport), Romania a facut progrese la imbunataţirea siguranţei rutiere, dar cu 91 de accidente rutiere la un milion de locuitori se afla in continuare pe penultimul loc in UE.
De asemenea, accidentele feroviare sunt mai mari decat media din UE.
Ponderea femeilor angajate in transporturi este una din cele mai mici din UE.
In schimb, satisfacţia consumatorilor pentru transportul aerian este una din cele mai mari din UE (4/28), dar este scazuta pentru transportul feroviar (20/26).

Fişa de ţara a Romaniei este disponibila AICI.
Tabloul de bord poate fi consultat fie in funcţie de ţara, fie in funcţie de una dintre urmatoarele teme:
# piaţa interna (inclusiv indicatori privind deschiderea pieţei serviciilor feroviare, proceduri judiciare in curs privind incalcarea dreptului UE şi rata de transpunere a directivelor UE in domeniul transporturilor in legislaţia naţionala);
# investiţii şi infrastructura [inclusiv calitatea infrastructurii pentru diferitele moduri de transport şi ratele de finalizare a reţelei transeuropene de transport (TEN-T)];
# uniune energetica şi inovare (inclusiv ponderea energiei din surse regenerabile in consumul de carburant din sectorul transporturilor, autoturismele noi care utilizeaza combustibili alternativi şi durata petrecuta de conducatorii auto in ambuteiaje); şi
# cetaţeni (inclusiv siguranţa transportului rutier şi feroviar, femeile angajate in transporturi şi satisfacţia consumatorilor faţa de diferitele moduri de transport).

In tabelele obţinute, primele 5 ţari fruntaşe sunt marcate cu verde, iar ultimele 5, cu cele mai slabe rezultate, sunt evidenţiate cu roşu.
Tabelul urmator indica de cate ori apare fiecare ţara printre fruntaşi şi de cate ori printre statele cu cele mai slabe rezultate.
Punctajul total este calculat prin scaderea punctajelor negative din cele pozitive - vezi Galeria Foto