Europa: Poluarea aerului cauzeaza peste 430.000 de decese premature pe an

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 28.02.2016 19:23 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Poluarea aerului cauzeaza peste 430.000 de decese premature pe an in Europa.
Vehiculele, in special cele de tip diesel, reprezinta una dintre principalele surse de oxizi de azot (NOx).

Normele UE au stabilit limite pentru emisiile de poluanţi proveniţi de la autovehicule, precum şi proceduri de testare.
Dar studiile arata ca emisiile pe drumuri sunt mai mari decat in laboratoare.
In prezent, emisiile provenite de la noile modele sunt masurate in condiţii de laborator.
Cu toate acestea, studiile arata ca exista un decalaj intre masurarile in laboratoare şi cele in condiţii reale de conducere - ultimele vehicule diesel Euro 6 pot emite NOx de cateva ori mai mult in lumea reala, decat in centre specializate de test.

Transportul rutier emite pana la 40% din totalul de NOx din Europa.
Aproximativ 80% dintre aceste emisii provin de la autoturisme diesel (~ 50% de la maşinile noi vandute in UE).
Maşinile pe benzina respecta standardele de NOx.

In 2010, Centrul Comun de Cercetare al Comisiei a testat şase vehicule diesel şi şase pe benzina.
Concluzia principala a fost ca exista o problema cu emisiile de NOx pe drum provenite de la autovehiculele pe motorina.

Motive de diferenţe in lumea reala şi emisii legale:

Procedura de masurare este invechita (introdusa in 1970, actualizata in 1990).
Testele sunt prea flexibile (producatorii de automobile pot reduce masa, utiliza anvelope de mica rezistenţa, etc.).
Exista şi alţi factori, cum ar fi stilul de conducere şi temperatura aerului.

UE actualizeaza procedurile de masurare a emisiilor, pentru a reflecta mai bine condiţiile de conducere reale.
Comisia a adoptat deja doua din patru masuri graţie carora noile teste, cunoscut sub numele de teste de emisii reale ale conducerii auto (RDE), vor incepe in septembrie 2017.

Intre timp, Parlamentul şi Consiliul au in vedere o actualizare a normelor privind emisiile autoturismelor din UE (standarde de emisii euro pentru autoturisme si camioane), precum şi reforma procesului de omologare de tip care ar consolida independenţa acestor teste (faţa de producatorii de automobile).

Nu in ultimul rand, Parlamentul a infiinţat o comisie speciala, care va cerceta incalcarea regulilor UE vizand testele de emisii de catre producatorii de automobile (dupa scandalul Volkswagen).
Testele RDE sunt urgent necesare, deşi constituie o provocare pentru industrie, a declarat Erik Jonnaert, secretarul general al Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile.
Din acest motiv, potrivit lui Jonnaert, costul de producţie va creşte cu 600-1300 de euro pe vehicul.