Desi vorbesc mult pe Facebook, romanii nu cred in cumparaturi si banking online

Scris de Coriolan Onescu | Publicat in 25.02.2016 23:39 | Publicat in EXTERN | Tipareste pagina

Comisia Europeana a publicat Raportul DESI (Indicele Economiei şi Societaţii Digitale privind evoluţia statelor membre UE, in domeniul digital).
 
Potrivit Raportului DESI, Romania face parte din grupul ţarilor aflate intr-o faza de recuperare a decalajelor digitale (LV,CY, IT, HR, SI).
Romania se situeaza deasupra mediei UE in privinţa accesului la Internet de mare viteza, reţelele naţionale putand oferi viteze de 30Mbps, pentru 72% dintre gospodarii, media UE fiind de 71%.
In raportul Comisiei, se menţioneaza ca Romania a facut cele mai mari progrese in domeniul conectivitaţii, clasandu-se pe locul 23, in randul statelor membre.
In prezent, 59% dintre abonamentele la internet fix sunt abonamente la conexiuni rapide de internet, faţa de 54%, in anul 2013, ceea ce plaseaza Romania pe locul al doilea, din acest punct de vedere, potrivit documentului.

Raportul Comisiei Europene releva faptul ca 32% dintre romani nu au utilizat niciodata internetul şi doar 26% dintre cetaţeni deţin competenţe digitale de baza, iar cel mai mic procent este legat de increderea scazuta in utilizarea internetului şi a serviciilor online, dar şi in ceea ce priveşte competenţele digitale şi prezenţa online.
Implementarea proiectului RO-NET presupune introducerea de reţele de ultima generaţie, ceea ce va conduce la ridicarea gradului de acoperire cu reţele de banda larga.
In schimb, Romania este pe poziţia 28 şi are un scor de 0,35, in materie de dezvoltare şi utilizare a serviciilor digitale, media europeana fiind 0.52.
Un trend interesant este acela ca, deşi romanii sunt activi pe reţelele de sociale, ei au o incredere foarte scazuta in utilizarea serviciilor de online banking (9.6%) şi cumparaturi online (18%) – acesta fiind o provocare careia va trebui ca societatea noastra sa ii raspunda, pentru ca o economie digitala este alimentata de increderea cetaţenilor in serviciile online.

Comisia Europeana considera ca Romania ”mai are multe de facut pentru a avea o economie digitala, in care mediul de afaceri sa beneficieze de toate oportunitaţile oferite de tehnologiile digitale, mai ales in materie de productivitate si eficienţa”.
Raportul DESI atrage atenţia ca intreprinderile romaneşti vor avea dificultaţi in a concura pe piaţa globala digitala, daca nu vor utiliza mai mult aplicaţiile de comerţ electronic şi cloud computing.
Doar 7,4% dintre IMM-uri vand online in Romania şi doar 1,9% dintre acestea vand online in alte state membre.
O alta tema importanta prezentata in raport se refera la serviciile oferite de autoritaţile publice, unde Romania trebuie sa faca progrese.
In acest sens, proiectele lansate de MCSI vizeaza tocmai livrarea digitala, prin proiecte de e-guvernare, a cat mai multor servicii, care sa raspunda nevoilor cetaţenilor cat şi a mediului de afaceri, conform Strategiei naţionale privind Agenda Digitala pentru Romania.
Accelerarea implementarii şi calitatea proiectelor europene va ajuta la poziţionarea mai buna a Romaniei, in viitor.