ZEPPELINELE de la TIMISOARA au bagat SPAIMA in ORASELE din BALCANI, BOMBARDAND de la SALONIC pana la BUCURESTI... FOTO

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 05.09.2017 07:25 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Zeppelinul LZ 86 s-a prabuşit la 5 septembrie 1916 la Timişoara, in zona Freidorfului, ucigand echipajul format din 9 oameni, ingropaţi in cimitirul din Calea Lipovei.

La 12 septembrie 1915, a fost recepţionat şi afectat pentru baza aviaţiei germane de la Timişoara, pe atunci in imperiul austro-ungar, zeppelinul cu numele operaţional LZ 85.
Construit la Potsdam, LZ 85 avea o lungime – 163,5m, laţime – 18,7m, volum – 31900 mc, 4 motoare diesel Maybach C-X de 210hp, viteza maxima – 96km/h, autonomie – 4300 km, incarcatura utila – 16,2 tone, pornind la drum sub comanda lui Hauptmann Ernst Scherzer, spune presa franceza a vremii.
LZ 85 a efectuat patru raiduri asupra Salonicului, in nopţile de 31 ianuarie, 4 martie, 18 martie şi 5 mai 1916 (1.600 km dus-intors).
In timpul ultimului raid, a fost doborat in flacari la Kara Yasmak, aproape de Vardar, comandantul Hauptmann Ernst Scherzer şi echipajul fiind capturaţi de trupele franceze.
Resturile zeppelinului LZ 85 au fost expuse langa Turnul Alb din Salonic şi duse mai tarziu la Paris.

La Timişoara, a sosit zeppelinul LZ 86 (nume şi numar tactic), finalizat la 10 octombrie 1915, cu numar de producţie LZ 56, clasa P, a efectuat un şir de 7 atacuri in care s-au aruncat in total de 14.800 kg de bombe de-a lungul frontului de est şi sud-est.
S-a prabuşit la 5 septembrie 1916 la Timişoara, in zona Freidorfului, ucigand echipajul format din 9 oameni, ingropaţi in cimitirul din Calea Lipovei, dupa ce zeppelinul condus de Hauptmann Wolff a bombardat Bucureştiul şi instalaţiile petroliere de la Ploieşti.

Primul zeppelin inregistrat la Timişoara a fost LZ81, condus de Hauptmann Felix Jacobi, aparţinand de Koenigliche Wurttembergische Luftschiffkommando, dar dupa trei tentative ratate de raid asupra Salonicului, datorate unor probleme la motoare, LZ81 este inlocuit pe 27 ianuarie 1916 cu LZ85.

Baza aviaţiei germane a fost operaţionala in anii 1915-1917, pe paşunea satului de la Dudeştii Noi (Neubeschenowa), fiind amplasata cu scopul de a ataca navele trimise de britanici şi francezi catre aliaţii sarbi prin portul grec Salonic, Timişoara şi Salonic fiind la doar 525 kilometri distanţa in linie dreapta.
In 1919, satenii au incercat sa fure cadrul metalic al hangarului, iar presa franceza a vremii a consemnat ca cinci oameni au murit sub daramaturi, dupa ce cladirea s-a prabuşit.