PRIMUL PICTOR ROMAN care a infatisat un TARAN ROMAN in... ROMAN PLAES din BANAT

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 24.10.2017 08:36 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Pictor si revolutionar roman de etnie evreiasca, Barbu Iscovescu a murit la 24 octombrie 1854, la Constantinopole, fiind inmormantat, la dorinta lui, la cimitirul ortodox grec din Pera, unde i s-a ridicat la mormant un mausoleu din marmura.

Barbu Iscovescu s-a nascut in data de 24 noiembrie 1816, in familia lui Haim Iscovici, numit Zugravu, care locuia in vechea mahala a Oborului pe o ulita saracacioasa in apropierea Caii Mosilor, pe atunci denumita Calea Targului de Afara.
Numele la nastere a fost Baruh Iehuda, dar artistul nu a semnat niciodata nici o lucrare cu numele de Iehuda.

In istoria picturii romanesti, Barbu Iscovescu impreuna cu Constantin Daniel Rosenthal si Ion Negulici a alcatuit celebrul grup de pictori revolutionari de la 1848 care au fost promotorii artei in Romania.
Barbu Iscovescu a fost considerat de catre istoricii de arta, impreuna cu Carol Popp de Szathmári, unul din primii peisagisti romani.
Datorita desenului intitulat Roman plaes din Banat pe care l-a realizat in peregrinarile sale prin Banat, Iscovescu a fost identificat ca fiind primul pictor roman care a infatisat un taran roman.

In anul 1845, Iscovescu a facut o calatorie care a avut punctul de plecare Viena si cel de sosire Banatul romanesc. 

Se pare ca lunga calatorie i-a fost sugerata artistului de catre un prieten banatean de-al lui din Viena, prieten care i-a dat si recomandari pentru ca sa-si gaseasca de lucru.
Aşa s-a nascut, se pare, primul portret care a ramas de la Iscovescu, datat de acesta in ziua de 1 mai 1845, Lugoj, si care-l infatiseaza pe un barbat matur, probabil care apartinea burgheziei.
Ionel Jianu (Barbu Iscovescu, Editura de stat pentru literatura şi arta, Bucureşti, 1954) catalogheaza acest desen ca un studiu de portret si el este intitulat Gherasim Olaresku Chierna.

Un al doilea drum de la Viena spre Banat artistul l-a facut in anul 1847, asa cum rezulta din biografia lui Ionel Jianu, folosind un vapor fluvial, care era mai putin costisitor financiar. (sursa: Wikipedia)