Cand CEL MAI VESTIT TREN din LUME a oprit, in prima sa CALATORIE, in 1883, la TIMISOARA... FOTO

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 04.10.2017 07:46 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

4 octombrie 1883: Celebrul Orient Express a plecat in prima sa calatorie, din Gare de Strasbourg (Paris), cu destinaţia Istanbul.

Trenul compus din vagoane selecte, confortabile si luxoase prezinta o legenda fascinanta, plina de mister, care traverseaza istoria culturii si civilizatiei Europei unite.

Orient Express este trenul in afara timpului, trenul in care pasagerii nu se grabesc şi nu sunt deranjaţi de durata calatoriei.
Ţinta lor nu este rapiditatea consumatorismului, ci dorinta de a trai experienţa unei calatorii de poveste, marca Orient Express: vagoane selecte, confortabile si luxoase, cu lambriuri din lemn de nuc si mahon, tapiterie cu fir de aur si matase, bai din marmura, cupe de cristal si tacamuri din argint.

Orient Express este numele unei linii feroviare de distanta lunga pentru pasageri care a fost initial operata de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (Compania Internationala de Vagoane de Dormit).
Ruta s-a schimbat de multe ori.
Desi originalul Orient Express a fost o simpla linie feroviara internationala, numele ei a devenit sinonim cu calatoria luxoasa.
Cele doua orase care formau Orient Express-ul erau Paris si Istanbul, cele doua orase legate la inceput.

Primul tren Orient Express a fost pus in circulatie la 5 iunie 1883 si a unit Parisul de Constantinopole prin Nancy – Strasbourg – München – Viena – Budapesta – Szeged – Jimbolia – Timisoara – Caransebes – Varciorova – Craiova – Piatra Olt – Pitesti – Bucuresti – Giurgiu – Smardan (2.627 km).
Pasagerii erau transportati cu feribotul peste Dunare, la Ruse, in Bulgaria, pentru a lua un alt tren spre Varna, unde urma o noua transbordare, pe un pachebot al companiei austriece Lloyd, cu care pasagerii ajungeau, dupa un voiaj ce insuma 83 de ore si 30 de minute, la Constantinopole (Istanbul).

In 1885, o noua ruta a fost deschisa, de aceasta data se ajungea la Istanbul pe cale ferata prin Viena spre Belgrad, doua transporturi la Niş şi Plovdiv şi apoi pana la Istanbul pe cale ferata.
Dupa deschiderea podurilor peste Dunare, de la Feteşti şi Cernavoda, traseul trenului a fost prelungit pana la Constanţa, de unde pasagerii erau preluaţi de vapoarele Serviciului Maritim Roman.
Istanbul a fost punctul cel mai estic pana la 19 mai 1977.

Anii 1930 au fost perioada de glorie a Orient Expressului, cu trei servicii paralele funcţionale: Orient Express (traseul clasic), Simplon Orient Express (prin Italia) şi Arlberg Orient Express, care circula via Zurich şi Innsbruck spre Budapesta, cu vagoane de dormit ruland de acolo spre Bucureşti şi Atena.
Principalii clienţi erau persoanele regale, diplomaţii, nobilii şi oamenii de afaceri.

In 2013, s-au relansat doua croaziere pe an utilizand traseul original.(sursa: Wikipedia)