Cand BANATUL era... REGELE LOCOMOTIVELOR din ROMANIA. Pana in 1964 au fost construite, la RESITA, 1461 LOCOMOTIVE cu ABUR...

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 14.09.2017 08:01 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

Pe 14 septembrie 1926, ieşea pe porţile uzinei din Reşiţa locomotiva cu abur 50.243 „Regele Ferdinand", prima locomotiva construita in Romania in perioada interbelica.

Realizate dupa proiectul german G10, locomotivele seriei 50.100 au fost destinate exploatarii ca trenuri de marfa pe liniile principale şi secundare.
Unele au fost adaptate constructiv pentru a atinge 70 km/h, pentru remorcarea trenurilor de calatori si a celor de coletarie rapida.
Cap de serie al celor 261 de locomotive construite de UDR in perioada 1926 – 1944 a fost REGELE FERDINAND (50.243).

Intre anii 1926-1960, in Romania s-au construit 10 tipuri de locomotiva cu abur pentru cale normala şi trei tipuri pentru cale ingusta, in total 1.207 exemplare: 797 la Uzinele Reşiţa şi 410 la Uzinele Malaxa din Bucureşti.
In anul 1960, producţia de locomotive cu abur s-a sistat, industria romaneasca profilandu-se pe producţia de locomotive diesel şi electrice.

In 1872, a fost produsa la Reşiţa prima locomotiva, denumita „Resicza”, cu ecartament de 948 mm, proiectata de John Haswell, directorul fabricii de locomotive „St. E. G." din Viena, avand numarul de circulaţie 2.
Numarul 1 a fost atribuit locomotivei „Szecul”, fabricata la Viena.
RESICZA, prima locomotiva fabricata in Romania, la Resita, in 1872, este una si aceeasi cu piesa centrala a Muzeului de Locomotive cu Abur de la Reşiţa.

RESICZA a fost in serviciu cu numarul de circulaţie 2 intre 1872 şi 1937.
Au existat inca doua locomotive cu abur similare, construite in 1872-1873, BOGSAN si HUNGARIA, aceasta din urma fiind prezentata la Expozitia Universala de la Viena din 1873.
Pana in 1964 au fost construite, la Reşiţa, 1461 de locomotive cu abur.(sursa: Muzeul de Locomotive cu Abur Reşiţa, Wikipedia)