Cand ARMATA apara tara MUNCIND la OBIECTIVUL STRATEGIC TRANSFAGARASAN... FOTO

Scris de Gabriela Stegarescu | Publicat in 20.09.2017 07:45 | Publicat in DOCUMENTAR | Tipareste pagina

20 septembrie 1974: Inaugurarea oficiala a drumului naţional Transfagaraşan, in prezenţa lui Nicolae Ceauşescu, magistrala cu o lungime de peste 90 km, situata la altitudinea de 2.040 m.

# Drumul Naţional 7C (DN7C), supranumit Transfagaraşan, leaga regiunea istorica a Munteniei cu Transilvania, strabatand Munţii Fagaraş, cea mai inalta grupa montana din Romania, facand parte din Carpaţii Meridionali.
# Printr-o hotarare a Consiliului de Miniştri din 10 decembrie 1969 se aproba indicatorii tehnico-economici pentru „obiectivul strategic Transfagaraşan”, caruia i se aloca resursele trupelor de geniu ale Armatei Romane (pe 10 martie 1970, Regimentul 52 Alba-Iulia incepe sa lucreze dinspre nord, iar Regimentul 1 Ramnicu-Valcea dinspre sud, in zonele montane inalte).
# Este un drum asfaltat, ajungand in apropierea tunelului de langa Lacul Balea la altitudinea de 2042 m. Astfel, Transfagaraşanul se situeaza pe locul al doilea ca altitudine in clasamentul şoselelor alpine din Romania, dupa Transalpina (DN67C) din Munţii Parang, care urca pana la 2145 m.
# Transfagaraşanul incepe in comuna Bascov, judeţul Argeş, de langa oraşul Piteşti, in direcţia oraşului Curtea de Argeş şi se termina la intersecţia cu drumul DN1 intre Sibiu şi Braşov, in apropierea comunei Carţişoara, cu o lungime de 151 km, traversand pe axa nord-sud Munţii Fagaraş.
# Pana la construirea barajului şi lacului de acumulare Vidraru, in 1965, de-a lungul caruia DN7C se desfaşoara pe aproape 20 km, a existat un drum de pamant şi o linie de mocaniţa ce lega comuna Capaţaneni de vechiul sat Cumpana, astazi acoperit de ape.
# Porţiunea de la barajul Vidraru pana la Carţişoara traverseaza un teren montan la altitudini mari şi a fost construita in perioada 1970–1974, pe o lungime de aproximativ 91 km.
# Tunelul Capra-Balea, care trece pe sub creasta Munţilor Fagaraş, intre varfurile Iezerul Caprei (2414 m) şi Paltinul (2398 m), este cel mai lung tunel rutier din Romania, avand o lungime de 887 m, cu o inalţime de 4,4 m, o laţime de 6 m şi un trotuar cu o laţime de 1 m, fiind iluminat electric şi ventilat natural.
# In partea nordica a drumului, Transfagaraşanul strabate caldarea glaciara, pe o lungime de 13 km. Apoi, drumul trece prin apropierea cascadei Balea, o cascada in trepte de aproximativ 68 m, cea mai mare de acest fel in Romania, aflata la altitudinea de aproximativ 1230 m.d.M., ajungand apoi la Cabana Balea Cascada. De acolo pana la intersecţia cu DN1 (drumul european E68), in apropierea comunei Carţişoara, mai sunt 21 km.
# Transfagaraşanul trece peste 830 de podeţe şi 27 de viaducte, pentru construcţia lui fiind necesara dislocarea mai multor milioane de tone de roca. Pentru aceasta s-au folosit 6520 tone de dinamita, din care 20 de tone numai la tunelul Capra-Balea, precum şi multe alte materiale de construcţii.
# Bilanţul oficial a fost de 40 de morţi. Raspunzand unui interviu, un martor al timpului spunea: „Numai la baraj au murit vreo 400 de baieţi”.(sursa: Wikipedia)