UVT critica incercarea de desfiintare a UEFISCDI. Masura ridica semne de intrebare

Scris de Stiri de Timisoara | Publicat in 24.03.2015 18:59 | Publicat in AGENTIA DE PRESA | Tipareste pagina

Unitatea Executiva pentru Finanţarea Invaţamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii şi Inovarii (UEFISCDI) este organismul care sprijina din punct de vedere administrativ proiectele de cercetare, dezvoltare şi inovare finanţate de Guvernul Romaniei, prin organizarea competiţiilor, a procesului de evaluare, finanţare şi monitorizare.
UEFISCDI a reuşit, aproape surprinzator, sa ofere o anumita coerenţa şi predictibilitatea sistemului.
Chiar in condiţiile dificile ale crizei financiare, dar şi ale schimbarilor de guvern şi, in particular, ale schimbarilor de politica educaţionala, UEFISCDI a ramas o componenta funcţionala, eficienta şi transparenta a sistemului.
UEFISCDI are o foarte buna strategie de comunicare, oferind informaţiile esenţiale intr-un mod simplu şi modern.
Mai mult, prin proiectele derulate chiar de catre UEFISCDI, adesea in parteneriat cu organizaţii internaţionale, organizaţia a contribuit esenţial la vizibilitatea şi recunoaşterea internaţionala a sistemului romanesc de invaţamant, cercetare şi inovare.
Modelul UEFISCDI se regaseşte atat la nivel European, prin instituţii precum European Research Council (ERC), dar şi in majoritatea ţarilor dezvoltate: Statele Unite ale Americii, prin National Science Foundation; Franţa, prin Agence Nationale de la Recherche (ANR); Elveţia, prin Swiss National Science Foundation; Germania, prin Fundaţia Germana pentru Cercetare. Modelul separarii in doua instituţii a activitaţilor de evaluare şi monitorizare se regaseşte doar in Republica Moldova.
Este important de subliniat faptul ca UEFISCDI gestioneaza doar 24% din bugetul de cercetare. Crearea a doua sau mai multe instituţii pentru gestionarea unor fonduri reduse este ineficienta, ridicand semne de intrebare cu privire la intenţiile reale!
Senatorii au pe ordinea de zi votarea Proiectului de lege privind Respingerea Ordonanţei de urgenţa 74 prin care s-a infiinţat, in anul 2010, Unitatea Executiva pentru Finanţarea Invaţamantului Superior, Cercetarii, Dezvoltarii şi Inovarii (UEFISCDI).

In cazul votarii proiectului de lege (adica a unui vot pentru desfiinţarea UEFISCDI), s-ar reveni la o formula instituţionala fragmentata, in contradicţie cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale (nr. 1/2011), in condiţiile in care, oricum, UEFISCDI administreaza doar 24% din fondurile de cercetare, insa are o performanţa probata naţional şi internaţional de la infiinţare pana in prezent.
“Desfiinţarea acestei instituţii şi revenirea la situaţia de acum 5 ani ar anula munca facuta cu profesionalism de echipa UEFISCDI şi ar trimite sistemul de cercetare romanesc intr-o zona de instabilitate care, in nici un caz, nu poate genera performanţa. Aşa cum a aratat experienţa ultimilor cinci ani,  este vital ca aceasta instituţie sa aiba o echipa de tehnocraţi neangajaţi politic şi echidistanţi faţa de universitaţi şi institutele de cercetare ştiinţifica.

Acest lucru a fost realizat de echipa UEFISCDI care s-a angajat pe un drum de compatibilizare a sistemului de evaluare şi monitorizare a proiectelor de cercetare cu cele mai performante sisteme de finanţare a cercetarii din Europa.

Mecanismele şi procedurile implementate nu au fost contestate de nimeni. Din punct de vedere managerial, pentru creşterea performanţelor unei instituţii este mult mai bine sa iei masuri de imbunataţire a activitaţii, decat sa o desfiinţezi şi sa o iei de la capat”, spune Rectorul Universitaţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Principala problema a sistemului de cercetare din Romania este slaba finanţare şi lipsa de predictibilitate, adauga Marilen Pirtea: “Daca la aceste probleme am mai adauga una de organizare instituţionala, efectele negative s-ar vedea pe termen lung şi, din perspectiva unei universitaţi, acestea ar afecta semnificativ procesul de formare şi motivare a tinerilor cercetatori. Modul total netransparent in care se face aceasta acţiune, fara consultarea actorilor importanţi din sistemul de cercetare (universitaţi şi institute de cercetare), nu face decat sa creasca neincrederea şi temerea ca şi aceasta instituţie va fi politizata, fapt ce va avea consecinţe dezastruoase asupra performanţelor sistemului de cercetare romanesc”.
O eventuala dispariţie a UEFISCDI ar insemna şi subminarea funcţionarii sistemului de invaţamant şi cercetare, precum şi a reputaţiei Romaniei in plan internaţional, avand in vedere ca in perioada 2010-2012, UEFISCDI a asigurat Secretariatul Procesului Bologna, iar prin intermediul proiectelor implementate a adus contribuţii valoroase la dezvoltarea de politici publice pentru invaţamantul superior, cercetare-dezvoltare şi inovare (analize funcţionale de sistem, propuneri de strategii, documente de viziune strategica).

In 2014, instituţia a fost premiata de World Futures Studies Federation (WFSF), organizaţie infiinţata in anul 1972, care incurajeaza şi promoveaza dezvoltarea, in toata lumea, a studiilor prospective. Premiul “WFSF Award for Futures Institutions 2014” confirma poziţia de lider regional şi continuitatea studiilor prospective in Romania (incepand cu Acad. Mircea Maliţa, anii’70).

Recent, importanţa strategica a UEFISCDI a fost recunoscuta şi in plan guvernamental mai larg, UEFISCDI colaborand cu Ministerul Afacerilor Interne pentru Dezvoltarea viziunii “Administraţia publica din Romania in 2020”, document ce sta la baza Strategiei privind consolidarea administraţiei publice 2014-2020, precum şi a Strategiei naţionale de cercetare, dezvoltare şi inovare 2014 – 2020 .
Pentru a inţelege contextul, UEFISCDI a fost creata in anul 2010, prin intermediul OUG 74/2010, din nevoia de a sprijini viziunea de creştere a performanţei sistemului romanesc de invaţamant superior şi cercetare - dezvoltare - inovare, dar şi in ideea de a reduce cheltuielile de administrare a cercetarii, prin punerea sub aceeaşi umbrela a trei unitaţi diferite care alocasera fondurile de cercetare in perioada 2007-2010: AMCSIT– Politehnica -  instituţie gazduita de Universitatea Politehnica din Bucureşti (UPB), care gestiona programul Inovare PN II, Centrul Naţional de Management Programe (CNMP), care administra programul Parteneriate şi Unitatea Executiva pentru Finanţarea Invaţamantului Superior şi a Cercetarii Ştiinţifice Universitare (UEFISCSU), care gestiona programele Idei şi Resurse Umane. Lor li s-a adaugat administrarea programului Capacitaţi, care era anterior administrat de Autoritatea Naţionala pentru Cercetare Ştiinţifica (ANCS).